Wimbledon tennis 2026: Turneringen, spillere, odds og tips

Wimbledon tennis 2026: Turneringen, spillere, odds og tips

O
Oddspodden
28 juni 2026

Oddspodden er så heldige å kunne publisere denne fantastiske preview-artikkelen om Wimbledon-turneringen i 2026, skrevet av oddsekspert og tennisguru @GoingKronos, en fantastisk bidragsyter på Oddspodden. Vi gir ham ordet:

Wimbledon - legendarisk Grand Slam på gress

Wimbledon, den sagnomsuste og legendariske grand slam turneringen på gress, starter på mandag. Det er noe nostalgisk over hvitkledde spillere som løper på strøkne gressbaner i fasjonable omgivelser. Så har kanskje verden gått litt videre, spill på gress har ikke den samme status i dag som tidligere og mange spillere er ikke videre begeistret for underlaget. Inkludert vår egen Casper Ruud.

Årets turnering blir som French Open uten den store stjernen Carlos Alcaraz, hans skade tar tid å komme seg tilbake fra. For oss oddsspillere så er det dog en fordel, som vi så i Paris så gjør det turneringen langt mer åpen. Det har vært slik de siste par årene at Sinner og Alcaraz har fullstendig dominert grand slam turneringene, og det har vist seg umulig å komme seg forbi begge for å vinne tittelen. Men nå er det bare en gigant å komme seg forbi, og da blir det med en gang mer åpent.

Sinner er naturlig nok stor favoritt, og markedet mener han har vesentlig større sjanse å vinne denne turneringen enn samtlige 127 andre deltakere. Boabet gir markedsledende 1,68 på at Sinner tar tittelen. Men han var vel så stor favoritt i Paris og der gikk han jo inn i veggen i den stekende varmen.

La oss hoppe inn i trekningen, jeg skal gå gjennom de fire delene av tablået og se hvem som har fått gunstig trekning og hvem som ikke har hatt Fru Fortuna på sin side.

Sinners hardeste utfordrer er 4,6 milliarder år gammel

Regjerende mester Jannik Sinner kunne nok ikke fått en bedre trekning, de første tre rundene møter han ingenting og det er nok i praksis bare sykdom, skade eller heteslag som kan hindre han å ta seg til en 4.runde.

Så kan det selvsagt skje, det skjedde i Paris der varmen rett og slett tok knekken på italieneren. Det har vært noen ekstremt varme uker i London med opp mot 35 grader, så sier værmeldingene at det skal bli mildere til uka. Men vi snakker fortsatt høyt 20-tall og i sola kommer det til å merkes veldig godt, så vår 4,6 milliarder år gamle venn kan spille en avgjørende rolle her. Og skulle Jannik gå i veggen så spiller det jo i liten grad rolle hvem han møter, da er det over uansett.

Det spanske stortalentet Rafael Jodar har ikke en eneste registrert senior kamp på gress (men har kvartfinale fra junior turneringen i Wimbledon), så det blir en veldig interessant debut å følge. Han trakk seg fra oppvarmingsturneringen i Queens, men rapportene sier at han har fått forberedt seg bra. Han har fått en fin trekning frem til Sinner i 4.runde og jeg synes det er verd å spekulere i at han kan vinne denne fjerdedelen – forutsetter naturlig nok at Sinner ikke er konkurransedyktig, men det kan skje igjen. 20 i odds hos Unionbet prøves.            

Casper Ruud er i denne delen av tablået, og har vært veldig uheldig med trekningen. Møter den polske storserveren Hurkacz i 1.runde, og han er veldig effektiv på gress selv om hans generelle nivå har falt ganske markant de siste årene. Medjedovic eller Ofner i 2.runde om han tar seg videre, før det blir rematch mot Paul i en tredje runde. Der vil nok amerikaneren eventuelt ha god sjanse til revansje. Men helt ærlig så tror jeg det fort ender allerede i første runde for vår mann fra Snarøya.

Medvedev er nok ellers favoritt til å ta seg til en kvartfinale, han har et par semifinaler fra tidligere i Wimbledon og er en fighter som bare liker det jo tøffere forhold det blir. Unionbet har odds 3,25 på at han tar seg til kvartfinale.

Oddsmarkedet elsker fortsatt Djokovic på gress

Den andre kvarten av tablået som vil stilles opp mot Sinners kvart i en semifinale inneholder Novak Djokovic. Det har blitt skrevet før, men dette er nok hans siste sjanse til å vinne en til grand slam tittel. Han er sylskarp på underlaget, og det er ikke fullt så fysisk krevende som å spille på grus og hard court siden poengene gjerne blir litt kortere. Men det spørs nok både om toppnivået lengre er bra nok og om han klarer to uker med topptennis, varmen er nok minus også for serberen. Han spiller knapt tennis utover grand slam, han har spilt kun 13 kamper i år og bare 4 av dem har vært i normale turneringer. Rent oddsmessig er han for meg uinteressant.

Han kan få rematch mot Fonseca i 4.runde, det var den talentfulle brasilianeren som sendte han ut av French Open i en episk 5 setts kamp. Men Fonseca har foreløpig ikke vist noe på gresset som tilsier at han skal kunne gå langt her, så utvikler han seg selvsagt fortsatt – men jeg blir ikke overrasket om det blir en tidlig exit her.

Felix Auger-Alliasime har valgt å spille to oppvarmingsturneringer til Wimbledon og bør være godt forberedt. Han har floppet i Wimbledon i alle sine forsøk til nå, men han blir bedre og bedre, både som tennisspiller og på det mentale planet. Så dette bør være en ypperlig mulighet å ta seg til kvartfinale, det verste hindret kan være den av Tien og Fokina som tar seg til 4.runde – veldig forskjellige spillertyper som kan gi Felix problemer på ulike måter. Men han er for meg ganske tydelig verdispillet til å vinne denne kvarten til 6 hos Arcticbet.

De Minaur den undervurderte

Over til den nedre halvdelen av trekningen, og jeg tror australske Alex De Minaur er godt fornøyd med trekningen her. Han er en veldig effektiv spiller på gresset og jeg ser ingen tydelige bananskall som skal hindre han å ta seg til en kvartfinale. Khachanov har potensiale til å gjøre livet vanskelig, men han har en elendig sesong bak seg og har tapt begge sine oppkjøringskamper på gresset.  Italienske Cobolli som tok seg til finale i French Open er allsidig og fikk sitt gjennombrudd på gresset med kvartfinale i fjor. Jeg tror uansett det er en match-up som kan passe De Minaur bra (2-0 innbyrdes).

Motstanderen i en eventuell kvartfinale er mer åpent, Shelton er jo det mest opplagte svaret på det siden han har en veldig fin vei til 4.runde. Shelton server bra, og er en utrolig atlet som får brukt sin fart og fysikk på gresset. Han har alt en tittel på gresset i fra Stuttgart, så han er godt forberedt. Og det kan hende at møter en spiller i 4.runde som har fått en tøff vei dit, Mensik er naturlig å nevne først med sin fantastiske serve.  Men foreløpig har ikke han helt knekt gresskoden, sannsynligvis er det den lave spretten og korte tiden man får på seg som er problematisk. Og allerede i 2.runde kan det bli utfordrende mot Dimitrov, den tidligere toppspilleren har slitt mye med skader og tidens tann ser ut til å ta 35 åringen, men han er en fantastisk teknisk spiller og gress er hans beste underlag. Han har også fått forberedt seg godt med to turneringer på gress i forkant av dette. Og i fjor hadde han så godt som slått Sinner da han ble skadet og måtte trekke seg. Det er få spillere jeg ønsker mer suksess enn den reflekterte bulgareren.

En annen fantastisk gresspiller er italienske Berrettini, han har også blitt hardt rammet av skader og har ikke klart å komme opp å samme nivå igjen. Men han hadde et veldig positivt French Open før han gråtende måtte gi seg med skade i kvartfinalen. Ikke spilt noe siden da, så vanskelig å vite status – men han skal ha fått trent bra ifølge rapportene. Litt synd trekningen ble så tøff, men jeg tror absolutt han kan gi ustabile Fils en utfordring. Fils måtte trekke seg fra French Open, en virkelig strek i regningen for franskmannen og det er vanskelig å vite hvor han står formmessig. Har uansett de fysiske forutsetningene til å gjøre det veldig bra på gresset.

Her går jeg helt klart for Alex De Minaur til å vinne denne kvarten og ta seg til semifinale til 8,44 hos Boabet. En litt nostalgisk unit også på Berrettini til 15 hos Unibet .

Zverev sliter i Wimbledon

Tyske Alexander Zverev fikk endelig sin grand slam tittel i Paris, og det skal bli interessant å se hvordan det påvirker han her. Lettelse eller mer press? Uansett har Wimbledon vært en elendig turnering for Sascha, fjerde runde er det beste han har oppnådd. Jeg er derfor ganske lunken til hans sjanser og mener markedet overvurderer hans sjanser tydelig. Og allerede første rundt mot Blockx kan gi trøbbel, 21 åringen fra Belgia er i fin utvikling. Er urutinert på gresset, men for meg fremstår han som en som bør kunne takle underlaget veldig fint. Dog måtte han trekke seg fra French Open med skade, og har ikke spilt siden – så hvem vet hvordan forfatning han er i.

Francisco Cerundolo gikk hele veien og vant oppvarmingsturneringen Queens, og argentineren er når han er i slag en effektiv spiller. Så er ikke stabiliteten der til at det er lett å tro på at han kan nå langt, men senke Zverev bør absolutt være mulig. Han må dog forbi Lehecka i en sannsynlig 3.runde-kamp, og tsjekkeren liker når det går fort og poengene avgjøres kjapt. Også der er det grunn til å tvile på stabiliteten over en lang turnering.

Første rundens virkelige godbit er Fritz mot Draper. Dette kunne like gjerne vært en semifinale som en 1.runde kamp. Grunnen til at disse to kanonene kan møtes allerede nå er at Draper har vært skadet i et helt år og mistet ATP-poengene sine. Dermed er han ikke rangert i turneringen og ble altså trukket opp mot Fritz som er en av de 4-5 tøffeste motstanderne det er mulig å få på gresset. Draper gjorde comeback denne uka, og det har sett veldig fint ut, og han sier at han føler seg veldig bra.

Fritz har brukt tid å løse koden med Wimbledon, men har et par bra år bak seg her nå og jeg tror vel egentlig vinneren av denne kampen har veldig god sjanse til å ta seg til en semifinale. Det er først og fremst Bublik imot, men der er formen tvilsom og jeg tror rett og slett ikke han klarer å ha en så profesjonell livsstil som trengs for å prestere uke etter uke.  

Her tar jeg spill på hjemmehåpet Draper, det er kanskje skrevet i stjernene at han skal gjøre et storartet comeback og bringe tennisfeberen tilbake til London. Ellers så er det over allerede i runde 1. Unionbet gir 12 på han vinner kvarten. Skal også ta en liten unit på at han vinner hele greia, 50 i odds hos Unionbet der.

Oddsspill:

Jeg synes dette er en spennende turnering oddsmessig siden jeg tror alle i topp 3 har sine utfordringer. Så om det skulle stemme så kan det smelle skikkelig til høy odds.

Mine spill:

Jack Draper vinner Wimbledon – 50 Unionbet (1 unit)

Rafael Jodar vinner den første kvarten – 20 Unionbet (2 units)

Felix Auger-Alliasime vinner den andre kvarten – 6 Arcticbet (4 units)

Alex De Minaur vinner den tredje kvarten – 8,44 Boabet (4 units)

Matteo Berrettini vinner den tredje kvarten – 15 Unionbet (1 unit)

Jack Draper vinner den fjerde kvarten – 12 Unionbet (3 units)

Lykke til med dine spill, og legg gjerne ut dine egne spill og tanker her på Oddspodden!

Egne og andres oddstips bor på våre sider for oddstips!

0/450
0 kommentarer
Brukerinnstillinger
Endre epost
Passord
Daglig rapport
Inviter brukere
Blokkerte brukere
Logg ut
Slett bruker
Brukerinnstillinger
Brukernavn
···
Epost
Fant ingen epost...
Avatar
Minste størrelse 600x600px er anbefalt. JPG og PNG er tillatt.
Cover
Minste størrelse 1000x200px er anbefalt. JPG og PNG er tillatt.
Bio
0/450
Topplister
Skjul brukeren din fra topplistene
Skru på denne innstillingen dersom du ikke ønsker at brukeren din skal bli vist og rangert i topplistene.
Du må være over 18 år for å besøke denne nettsiden. Det kan være lokale lover og regler for online gambling, sørg for at du følger disse.
Du er ikke gammel nok til å besøke denne nettsiden